Voor vragen neem contact met ons op

Winkelwagen:

0 item(s) - € 0,00
Uw winkelmand is nog leeg.

0

Incontinentiemateriaal voor vrouwen

Eén op drie vrouwen in Nederland heeft last van urine-incontinentie. Veel van deze vrouwen praten er niet over. Want stelt u zich voor dat uw partner, kinderen of buurvrouw weten dat het u niet altijd lukt uw plas op te houden. Maar juist geheimhouding zorgt ervoor dat incontinentie een taboe blijft. En dat belemmert vrouwen nog meer om te doen wat ze willen: er op uit gaan, naar het theater, sporten, een dagje uit met de (klein)kinderen of zomaar een terrasje pikken op een mooie zomerdag.

Goed incontinentiemateriaal voor vrouwen biedt gelukkig in veel gevallen de oplossing. In onze artikelen geven we alle informatie die u nodig heeft om tot een goede keuze te komen.

U kunt ook direct naar onze winkel.


Misschien bent u op deze pagina omdat u zelf producten wilt uitproberen. Proefpakketten vindt u hier:


incontinentiemateriaal voor vrouwen


In dit artikel vertellen we:

1. Welke materialen er zijn voor vrouwen
2. Hoe om te gaan met hygiëne
3. Welke kleding u kunt dragen
4. Hoe omgaan met incontinentie
5. Welke vormen van incontinentie er bij vrouwen zijn
6. En wat u hier zelf aan kunt doen


Welke incomaterialen hebben vrouwen nodig?

In alle gevallen van urineverlies wilt u natuurlijk niet dat iemand iets merkt of - zeker zo erg - iets ruikt. Het eerste advies luidt dan ook: kies voor echt incontinentiemateriaal. Laat u niet verleiden om inlegkruisjes en maandverband bij de drogist op de hoek te kopen. Dat soort materialen is bedoeld om druppelsgewijs menstruatiebloed op te nemen.

Als dit verband in aanraking komt met een scheutje urine, kan het materiaal die hoeveelheid helemaal niet aan. Het gevolg is dat de urine langs het verband loopt. Met andere woorden: een lekkage. Bovendien zijn inlegkruisjes en maandverbanden niet in staat een eventuele urinegeur te voorkomen.
 

Echt incontinentiemateriaal is ontworpen om:

• Kleine en grote urinescheutjes op te nemen en vast te houden. De urine wordt omgezet in een gel die geen vocht meer loslaat.
• Geurtjes vast te houden. Dit gebeurt binnen in het product. Daar zit de wattenpulp met stoffen die in staat zijn geurtjes te neutraliseren.
• De huid zo min mogelijk in contact laten komen met de urine die irritatie op de huid veroorzaakt.
• Eventueel om uitwerpselen op te vangen.


Licht tot matig urineverlies overdag
Licht of matig urineverlies wil zeggen dat u af en toe een of enkele druppels of een scheutje urine verliest, bijvoorbeeld bij het hoesten, niezen, lachen, bukken, tillen, rennen, springen of sporten. Maar ook als u denkt dat u naar het toilet moet en het net niet haalt, kunt u wat urine verliezen.


Inlegger / inlegluier / inlegverband

De meest voor de hand liggende oplossing bij licht urineverlies is de kleine tot middelgrote inlegger, ofwel een speciaal verband dat urine snel opneemt en de geur neutraliseert. Zo'n inlegger kunt u in uw eigen, goed zittend, strak ondergoed dragen.

inlegger voor vrouwen

Bekijk de inleggers in de winkel.


Een inlegger bestaat uit een bovenlaag die goed absorbeert. Aan de onderkant zit een ondoordringbare laag die voorzien is van een plakstrip, waardoor de inlegger niet kan verschuiven. Inleggers zijn verkrijgbaar in diverse groottes en diktes, afhankelijk van uw wens en uw persoonlijke urineverlies.

Bent u bang dat uw eigen ondergoed niet voldoende sluit om de inlegger op z'n plek te houden? Dan kunt u kiezen voor een nauw aansluitend fixatiebroekje al dan niet met kleine pijpjes.
 

Let op
Misschien denkt u dat u voor de zekerheid twee inleggers moet gebruiken; als de eerste vol zit neemt de tweede de rest wel op. Nooit doen. Immers, als de eerste vol zit, kan de urine niet naar de tweede inlegger. De ondoordringbare laag aan de onderzijde voorkomt dat. De urine zoekt zijn weg langs uw benen, terwijl de tweede inlegger droog blijft.

Overigens, die ondoordringbare laag is dankzij de moderne techniek niet altijd zichtbaar en/of voelbaar. De onderkant van de inlegger lijkt gewoon katoen, maar schijn bedriegt. De onderste laag is ondoordringbaar.


Incontinentiebroekje / pants / luierbroekje

De inlegger is een uitstekende oplossing voor thuis of op het werk. Maar wat als u gaat sporten en zich moet omkleden in de gezamenlijke kleedruimte. Dan wilt u natuurlijk niet dat collega-sporters die inlegger zien. Hoeft ook niet. Voor dergelijke gelegenheden kiest u voor een modieus incontinentiebroekje.

tena lady pants


Deze speciale broekjes zien eruit als een gewone, katoenen (heup)slips. Ze zijn er in het wit, maar ook in het zwart en zelfs met ultra-vrouwelijke versieringen. Het geheim zit in het verdikte kruisje, dat voorzien is van een waterdicht laagje dat tevens onaangename geurtjes neutraliseert. Een incontinentiebroekje ziet er niet alleen uit als gewoon ondergoed. U draagt en wast zo'n broekje ook als gewoon ondergoed.


Licht tot matig urineverlies 's nachts
Als u last heeft van licht urineverlies overdag, kan het zijn dat u ‘s nacht droog blijft. Lukt dat niet, of bent u bang dat het bed onverwachts toch nat wordt, dan kunt u kiezen voor een wat dikkere inlegger al dan niet in combinatie met een fixatiebroekje. Ook een pants is een uitstekende oplossing. Voelt u zich nog niet helemaal safe, combineer inlegger en fixatiebroekje dan met een matrasbeschermer, ook wel onderlegger, incontinentiematje of bedmatje genoemd.

 

Matig tot zwaar urineverlies overdag
Als u zeer regelmatig kleine tot grote scheuten urine verliest, spreken we van matige tot zware incontinentie. Dit treedt vaak op als aan aandrang-incontinentie. Op het moment dat u drang voelt om te plassen, loopt uw blaas direct al leeg. Zware continentie kan eveneens het gevolg van ziekten als dementie of verlamming.

 

Zwaardere inleggers / incontinentieverband

Ook bij matig of zwaar urineverlies, brengt de inlegger uitkomst. Kies dan wel voor maxi inleggers die voldoende vocht opnemen en draag daarbij een goed sluitend fixatiebroekje. Hoeveel vocht de inlegger kan opnemen, staat vermeld op de verpakking.

zwaardere inleggers


Let op

Ook als u zwaardere inleggers gebruikt, is het niet verstandig om twee inleggers op elkaar te leggen. Immers, de onderzijde is ondoordringbaar. Als de bovenste inlegger vol zit, kan de urine niet doordringen tot de onderste inlegger. De urine loopt langs de zijkanten naar beneden langs uw benen.

 

Pants

Een zwaardere inlegger is wellicht niet altijd even comfortabel. Stel, u wilt met vrienden een lange fietstocht maken of u moet een hele dag werken. In zo’n geval kunt u kiezen voor een pants. Dat is een ondoordringbaar, maar toch ademend incontinentiebroekje en inlegger ineen, ofwel een comfortabel zittend wegwerpbroekje met het voordeel van een inlegger.

Het broekje - vaak voorzien van speciale anti-lekrandjes - sluit perfect om uw benen, terwijl de inlegger speciaal is geprepareerd om een flinke hoeveelheid urine op te nemen en nare geurtjes te voorkomen.


Slip / luier

Natuurlijk is de pants in veel gevallen een perfecte oplossing. Want het ziet er uit en draagt als een broekje. Het kan veel vocht opnemen. U kunt het gemakkelijk aan en uit doen. U heeft het gevoel een speciale onderbroek te dragen in plaats van een luier zoals we die van een baby kennen.

Maar als u de kosten voor incontinentiemateriaal laag wilt houden en toch gaat voor 100% zekerheid, dan is de slip een goede keuze. De slip is inlegger en luier in één die u sluit met plakstrips (vaak een combinatie van klittenband en plak) aan beide zijkanten. Verschonen is relatief eenvoudig, als is het wel handig als u er bij kan liggen. U hoeft uw panty er niet voor uit te doen.

incontinentieslips voor vrouwen

Bekijk de slips in onze winkel.


Matig tot zwaar urineverlies 's nachts
Als u 's nacht kleine of grotere scheutjes urine verliest, mag dat uw nachtrust niet verstoren. U wilt immers de uren die u nodig heeft kunnen slapen en uitgerust wakker worden in een droog bed. En dat kan, dankzij moderne incontinentiematerialen zoals:

• Een zware inlegger met goed sluitend fixatiebroekje
• Een slip
• Een pants
• Dit alles eventueel in combinatie met een matrasbeschermer


Hygiëne en verzorging

De doel van incontinentiemateriaal is tweeledig. In eerste instantie moet het u droog houden. Tegelijkertijd moet het materiaal een eventuele urinegeur zo goed mogelijk neutraliseren. U wilt zich immers veilig voelen onder alle omstandigheden. Goede hygiëne speelt hierbij eveneens een belangrijke rol.

’s Ochtends en ’s avonds goed reinigen met water is in principe voldoende. Voelt u zich niet schoon genoeg, dan kunt u desnoods een heel klein beetje PH-neutrale, ongeparfumeerde zeep gebruiken. Ben hiermee wel voorzichtig, want zeep kan de huid extra irriteren.

Hebt u toch las van pukkeltjes, een branderige huid of jeuk? Gebruik dan bij voorkeur Sudocrem, een hypoallergene crème die irritatie en jeuk vermindert. De crème werkt bovendien verkoelend en bevordert het herstel van de huid. Sudocrem is zowel bij elke drogist als via internet eenvoudig verkrijgbaar.

 

Kijk bijvoorbeeld eens naar de verzorgingsproducten van Tena


Regelmatig verschonen is uiteraard noodzakelijk. Dat hoeft overigens niet na elke druppel of elk scheutje. Het moderne incontinentiemateriaal is heel goed in staat om een bepaalde hoeveelheid vocht op te nemen. Die hoeveelheid is natuurlijk wel afhankelijk van het soort incontinentiemateriaal.

Een slip kan meer opnemen dan een lichte inlegger. U moet natuurlijk ook niet overdrijven en wachten tot de urine begint door te lekken. Normaal gesproken is het verstandig incontinentiemateriaal elke 4 tot 6 uur te verwisselen. ’s Nacht kunt u het wat langer gebruiken, maar houdt hierbij een maximum van 10 uur aan.


Welk merk moet ik kiezen?

Voor welk merk u kiest, is en blijft heel persoonlijk. Het incontinentiemateriaal van het ene merk is groter of kleiner, dat van een ander merk dikker of juist dunner. Ook vorm en materiaal variëren. Het kan zelfs gebeuren dat een bepaald merk bij u huidirritatie veroorzaakt. Het is dus een zaak van uitproberen tot u de meest ideale oplossing hebt gevonden die past bij uw persoonlijke omstandigheden.

kleding incontinentiemateriaal vrouwen
Welke kleding draag ik over incontinentiemateriaal?

Of u nu wel of niet incontinent bent, als vrouw wilt u goed voor de dag komen. Huid, haar en eventuele make-up vormen de basis. Maar dan komt de cruciale vraag: wat trekt u aan als u een dikke inlegger of pants moet gebruiken? Welke kleding flatteert en camoufleert tegelijkertijd het incontinentiemateriaal?

Jurk en rok liggen natuurlijk het meest voor de hand. Daarbij moet je niet denken aan een zeer nauwsluitend shirtjurkje of tricot rokje. Een jurkje of rokje dat echt van snit is of aan de zoom uitloopt tekent minder af. Dat geldt ook voor niet-stretch stoffen. Wilt u toch een nauwsluitend model? Combineer de rok of het jurkje dan met een lange, vlotte blouse, trui, vest of jasje. Rok en jurk zijn overigens mode-items voor alle jaargetijden. ’s Zomers met gebruinde benen en sandalettes; ’s winters met dikke kousen of legging en comfortabel schoenen, enkellaarsjes of hoge laarzen.

Misschien bent u helemaal geen rok-type, maar juist volledig verknocht aan pantalon en jeans. Ook dan kunt u er goed uit zien. Een iets wijder model biedt in veel gevallen al voldoende soelaas. Combineer de broek sportief met een blouse, lang vest of vrolijke trui. Moet u naar een zakelijke bijeenkomst of een receptie dan kunt u kiezen voor een chique blouse of een fraai colbert. Maar ook een jurkje over een slim-fit jeans, jeanslegging of jegging is een goede optie.

Ook de kleurkeuze kan helpen. In zwarte kleding zijn natte plekjes vaak niet of nauwelijks zichtbaar. In een lichtblauwe rok daarentegen valt elk vlekje direct op. Draag dus nooit stoffen en kleuren die snel vlekken vertonen.
 



Wie vertel ik dat ik incontinent ben?
Misschien wil u het wel van de daken schreeuwen… HELP, ik ben incontinent. U doet het waarschijnlijk niet… uit schaamte. Incontinentie is nog steeds een taboe en u wilt dat probleem zoveel mogelijk voor uzelf houden. Dat mag, maar verzwijg het probleem niet. Maak het niet tot uw grootste geheim, want dan wordt het uw grootste vijand. Vertel het aan uw partner, uw kinderen, beste vriend(in) en een vertrouwenspersoon op het werk. Hartstikke moeilijk, maar wel de enige optie.

Immers, hoe groter uw geheim, hoe meer impact het heeft op uw sociale leven. Want wat als u met uw dochter aan het winkelen bent en zij niet begrijpt dat u telkens op zoek bent naar het toilet? Wat als u een terrasje gaat pikken en uw partner begrijpt niet waarom die een grote tas mee moet? Wat als een vriend(in) onverwacht op de stoep staat en u net een ongelukje heeft gehad? Wat als u bij een klant bent met donkere plekken in uw rok of pantalon? Wat als u een lange meeting of businesslunch heeft?

U kunt natuurlijk constant een smoes verzinnen. Maar dat kost veel energie en werkt op termijn allerminst. Wat dan? Thuis achter geraniums blijven zitten of uw geheim delen met mensen die u vertrouwt? Maak uw naaste omgeving tot deelgenoot. U zult verstelt staan van alle begrip en positieve reacties van mensen die u van harte willen ondersteunen. Want, wat zou u doen als uw partner u vertelt dat hij incontinent is?


Waar koop ik de materialen?

U kunt op internet heel goede incontinentiematerialen aanschaffen. Vindt u het moeilijk om het juiste materiaal te kiezen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Onze medewerkers hebben kennis van de producten en weten welk materiaal het best geschikt is voor welke situatie.

Een gediplomeerd continentieverpleegkundige helpt u bij het beantwoorden van lastige vragen.
 

Waar koop ik incomaterialen



Van welke soorten incontinentie hebben vrouwen last?


1. Zwangerschapsincontinentie

Het is vaak de eerste keer dat vrouwen te maken krijgen met incontinentie: tijdens de zwangerschap. Dan maken ze hormonen aan die ervoor zorgen dat de spieren in de bekkenbodem verslappen. Dit is nodig om ruimte te maken voor de baby.

Wanneer u nu iets tilt, erg moeten huilen, schrikt of hard lacht, krijgt u niet voldoende tegendruk van de bekkenbodem. Met als resultaat dat het moeilijker is om de plas op te houden of om windjes in te houden.

De bevalling
De bevalling vormt een aanslag op de bekkenbodem. Om ruimte te maken voor de baby moeten alle spieren aan de kant. Hierbij ontstaat vaak beschadiging aan de bekkenbodem, doordat spieren uitrekken of inscheuren.

De bekkenbodem, die tijdens de zwangerschap al op de proef is gesteld, functioneert nu nog slechter, met als gevolg: incontinentie. En dat kan heel vervelend worden. Er zijn vrouwen die na een zware bevalling helemaal niet in staat zijn hun plas of ontlasting te controleren.


Inspanningsincontinentie

Als u last heeft van inspannings-incontinentie verliest u doorgaans enkele druppels urine bij het hoesten, niezen, lachen, bukken, tillen, rennen, springen en sporten. Het vervelende is, dat u niet het idee hebt dat u naar het toilet moet. Het overkomt u.


Oorzaak
De oorzaak van inspannings-incontinentie is meestal oprekking of verzwakking van de bekkenbodemspieren al dan niet in combinatie met verslapping van sluitspier van de blaas. Dat kan het gevolg zijn van een of meerdere zwangerschappen en bevallingen. Maar verzwakking van de bekkenbodemspieren kan ook ontstaan na de overgang of bij een verzakking.

Wat kunt u zelf doen?
Raadpleeg uw huisarts. Hij/zij kan via een inwendig onderzoek controleren of de blaas, baarmoeder en bijbehorende spieren in orde zijn. De huisarts kan ook beoordelen of er sprake is van een verzakking of een blaasontsteking bijvoorbeeld en welke de meest geschikt oplossing is in uw specifieke geval.

Menopauze
Lang werd gedacht dat de overgang een reden was voor incontinentieproblemen bij vrouwen. Het idee was dat de afname van het vrouwelijk hormoon oestrogeen zorgt voor urineverlies. Uit recent onderzoek blijkt echter dat niet de menopauze, maar de gewichtstoename van oudere vrouwen verantwoordelijk is voor de incontinentieproblemen.


bekkenbodem en incontinentie bij vrouwenOefeningen

Veel vrouwen met inspanningsincontinentie hebben baat bij oefeningen om de bekkenbodemspieren en sluitspier van de blaas te trainen. Het gaat om de spieren die u gebruikt als u het plassen even onderbreekt (afknijpt). Als u wilt oefenen, spant u de bekkenbodemspieren zes tellen flink aan, terwijl u rustig doorademt.

Probeer tijdens het knijpen enkele malen nog eens extra aan te spannen. Ontspan vervolgens 6 tellen. Om een goed resultaat te behalen moet u de oefening diverse malen (10 x) achter elkaar herhalen. U kunt de oefeningen in principe op elke locatie en elk tijdstip uitvoeren: thuis, op het werk, maar ook als u in file staat of bij kassa van de supermarkt. Belangrijk, want u moet die oefeningen blijven herhalen. Als u stopt, bestaat de kans dat incontinentie terugkomt. Lukt het niet alleen? Vraag dan hulp bij incontinentieverpleegkundige of een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in bekkenbodemtherapie.

Andere oplossingen zijn het gebruik van een vaginale ring (pessarium) of - in zeer ernstige gevallen een operatieve ingreep.


Aandrang-incontinentie

Bij aandrang-incontinentie voelt u ineens een sterke drang om te plassen, ook als uw blaas nog niet vol is. U gaat vaak naar het toilet, omdat u denkt dat u moet plassen. Het gebeurt niet alleen overdag, maar ook 's nachts. Dit heet een extra prikkelbare of overactieve blaas. Soms trekken de spieren van uw blaaswand zo sterk samen dat u wat urine verliest.

Oorzaak
De oorzaak van aandrangincontinentie is niet altijd duidelijk. Het ongemak kan ontstaan als de jaren klimmen of als u uit voorzorg heel vaak naar het toilet gaat, waardoor uw blaas niet meer gewend is om vol te zijn. Maar ook als u bang bent om urine te verliezen en hierdoor ongemerkt de bekkenbodemspieren voortdurend aanspant kan aandrang-incontinentie ontstaan. Andere oorzaken kunnen een blaasontsteking zijn, bepaalde medicijnen, bestraling, een operatie, fors overgewicht en tal van andere oorzaken.


Wat kunt u zelf doen?
Raadpleeg altijd uw huisarts. Hij/zij kan via een inwendig onderzoek controleren of de blaas, baarmoeder en bijbehorende spieren in orde zijn. Ook kan hij beoordelen of er sprake is van een blaasontsteking of een andere medische oorzaak. Een van de belangrijkste therapieën tegen een overactieve blaas is blaastraining.


Blaastraining
Bij blaastraining is het de bedoeling om het plasmoment steeds langer uit te stellen. Dat kunt u doen aan de hand van een plasrooster. Stel, u constateert dat u elke 15 minuten naar het toilet gaat. Dan probeert u om van die 15 minuten eerst 20 en vervolgens 25 minuten te maken. Op die manier leert u uw blaas om steeds langer de plas op te houden. Lukt het niet alleen? Vraag dan hulp aan een incontinentieverpleegkundige of een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in bekkenbodemtherapie.

Mocht blaastraining op termijn niet (voldoende) helpen, overleg dan opnieuw met uw huisarts.

Combinatie
Het is lang niet altijd is duidelijk aan welke vorm van incontinentie u lijdt. Het kan heel goed om een combinatievorm gaan, waarbij zowel kenmerken van inspannings- als van aandrang-incontinentie voorkomen.